Current 19. November until 17. March 24

Back to the Roots – Reena Kallat & Melanie Siegel

  • Date Sunday 19. November 2023, 17:00 h

    Eröffnung Back to the Roots – Reena Kallat & Melanie Siegel

    Beide Künstlerinnen sind anwesend!

    Es sprechen:

    Dr. Aline Lukaszewitz / Vorsitzende

    Grußworte der Sponsoren / Jochen Rist von der SV SparkassenVersicherung & Andreas Greiner von der WALTER AG Tübingen

    Julia Berghoff / Künstlerische Leitung und Geschäftsführung

  • Date Wednesday 20. December 2023, 19:00 h

    KV Kino #2

    Wir zeigen den Film "Hölderlins Echo" – Ein experimenteller Dokumentarfilm von Susanne Marschall und Hannes Rall in den neu gestalteten Räumen der Bibliothek des Kunstvereins.

    Beide Regisseure werden vor Ort sein! Im Anschluss an den Film gibt es Glühwein zur Einstimmung auf die Weihnachtstage.

    Der Eintritt und die Getränke sind frei!

  • Date Friday 29. December 2023, 17:00 h

    After Work Führung #1

    Die Woche mit Kunst und Aperitivo ausklingen lassen - was gibt es Schöneres? Kostenlos, ohne Anmeldung. Kommen Sie vorbei!

  • Date Friday 19. January 2024, 17:00 h

    After Work Führung #2

    Die Woche mit Kunst und Aperitivo ausklingen lassen - was gibt es Schöneres? Kostenlos, ohne Anmeldung. Kommen Sie vorbei!

  • Date Friday 9. February 2024, 17:00 h

    After Work Führung #3

    Die Woche mit Kunst und Aperitivo ausklingen lassen - was gibt es Schöneres? Kostenlos, ohne Anmeldung. Kommen Sie vorbei!

  • Date Sunday 17. March 2024, 16:00 h

    Finissage Back to the Roots – Reena Kallat & Melanie Siegel

In 2023, the Kunstverein will show the first major double exhibition in Germany by the Indian artist Reena Kallat in combination with the Munich painter Melanie Siegel. Both artists deal with social issues and ecological crises, using very different artistic media.

  • Reena Kallat, Woven Chronicle (Details), 2022, Installation aus Eisendraht, mit Lautsprecherelementen, 335 x 836 x 30 cm. Courtesy Reena Kallat. Foto: David Aebi.

    Reena Kallat, Woven Chronicle (Details), 2022, Installation aus Eisendraht, mit Lautsprecherelementen, 335 x 836 x 30 cm. Courtesy Reena Kallat. Foto: David Aebi.

  • Reena Kallat, Siamese Trees, 2018–2019, Metall, elektrischer Draht, Leiterplatten, Armaturen. Courtesy Reena Kallat. Privatsammlung.

    Reena Kallat, Siamese Trees, 2018–2019, Metall, elektrischer Draht, Leiterplatten, Armaturen. Courtesy Reena Kallat. Privatsammlung.

  • Reena Kallat, Siamese Trees (Detail), 2018–2019, Metall, elektrischer Draht, Leiterplatten, Armaturen. Privatsammlung.

    Reena Kallat, Siamese Trees (Detail), 2018–2019, Metall, elektrischer Draht, Leiterplatten, Armaturen. Privatsammlung.

Using materials such as electrical cables, Reena Kallat (*1973, Delhi) creates multimedia and monumental wire installations that focus on the underlying commonalities across geo-political boundaries, the consequences of colonization and the resulting exploitation of natural resources. She places a particular focus on rivers as lifelines that can both form and challenge political borders, highlighting connections beyond national divisions. Her works therefore enter into a dialogue with the Echaz, which flows directly past the exhibition building.

  • Reena Kallat, River Boundaries Break the Sound of Silence Between Them, 2023, Elektrischer Draht, Metall, 12 Teile, 290 x 1006 cm. Courtesy Reena Kallat.

    Reena Kallat, River Boundaries Break the Sound of Silence Between Them, 2023, Elektrischer Draht, Metall, 12 Teile, 290 x 1006 cm. Courtesy Reena Kallat.

Reena Kallat, River Boundaries Break the Sound of Silence Between Them, 2023, Elektrischer Draht, Metall, 12 Teile, 290 x 1006 cm. Studio Reena Kallat.

Melanie Siegel (*1978, Freiburg i. Br.) represents urban landscapes such as villas with pools or empty tennis courts in which human arrogance becomes visible in their bizarre beauty. These naturalistic depictions of subliminally oppressive visions of the future subtly question the high standard of living in Western consumer societies and showcase their symbolic and actual emptiness.

  • Melanie Siegel, o. T., 2018, 140 x 200 cm, Acryl auf Leinwand.

    Melanie Siegel, o. T., 2018, 140 x 200 cm, Acryl auf Leinwand.

  • Melanie Siegel, Tennisplätze, 160 x 260 cm, Acryl und Öl auf Leinwand. Foto: Thomas Lomberg. Courtesy Melanie Siegel.

    Melanie Siegel, Tennisplätze, 160 x 260 cm, Acryl und Öl auf Leinwand. Foto: Thomas Lomberg. Courtesy Melanie Siegel.

Both artists are linked through mankind as an exploitative factor. Reena Kallat's barbed wire works made from cables are juxtaposed with Melanie Siegel's separating and exclusionary urban landscapes. An exciting dialogue emerges that examines global social issues as well as ecological crises from different perspectives.

Solo exhibitions Reena Kallat (selection)

2023 / Deep Rivers Run Quiet, Kunstmuseum Thun (CH)
2022 / Common Ground, Compton Verney, UK; Leaking Lines, Firstsite, UK
2021 / Deep Rivers Run Quiet, Norrtalje Konsthall, Schweden

Solo exhibition Melanie Siegel (selection)

2022 / Build Your Own World, Kunstverein Rosenheim; Yonder, Kunstverein Ebersberg
2021 / Auf der Schwelle, Städtische Galerie Traunstein; Areale. Georg-Scholz-Haus, Kunstverein Waldkirch
2020 / Gebautes Land, Kronacher Kunstverein; Grenzland. Ingenieurekammer München, in Kooperation mit dem BBK

With generous support of: